Kdy má učení smysl a jak se pozná, že to není jen záminka pro nicnedělání a ztráta času?

21.02.2018, délka článku 3 minut
Kolik času denně věnujete učení? A jaký to má efekt? Přečtěte si, jak se pozná učení, které má skutečnou hodnotu a opravdový přínos, abyste příště neztráceli ani minutu svého drahocenného času.

Učení věnujeme obrovskou část svého času.

Ve skutečnosti se pod pojem učení schová leccos. Většina z toho ale nemá se skutečným učením nic společného.

Skutečné učení vede ke změně chování

Leo Gura z Actualized.org říká, že jediné učení, které dává smysl, je takové, které vede ke změně chování. Změna chování se projeví v konkrétní akci.

Příklad? Na přednášce o produktivitě se dozvíte o metodě Pomodoro (tj. rozdělení práce do omezených časových bloků, které se střídají s přestávkami). Pokud pro vás měla přednáška smysl, tak až příště zasednete k práci, budete postupovat pomocí této metody. Pokud zůstane vše při starém, byla účast na přednášce ztrátou času.

Konzumace informací pro zábavu není učení

Pokud se učení neprojeví změnou chování, jediné, o čem můžeme v této souvislosti mluvit, je konzumace informací. V takovém případě si položte otázku, jestli čas a případně vynaložené peníze na vzdělávací přednášku (nebo cokoli jiného) měly nějaký přínos.

Bavíme se o učení. Pokud něco děláme pro zábavu, budiž, ale nenazývejme to učení. Lžeme tak sami sobě a v tom číhá jedno velké nebezpečí. Nebezpečí, které zabíjí produktivitu, brání projevům kreativity a zamezuje tvorbě. Místo tvoření zůstáváme v roli konzumenta, který se nezdravě přecpává tvorbou někoho jiného.

Internet je nekonečná studnice informací. Rádi proto podléháme sebeklamu, že když skáčeme z blogu na blog, z článku na článek, a sledujeme naučná videa, děláme to proto, abychom se něco naučili. Dokonce kurzy na on-line vzdělávacích platformách, jako je třeba Coursera, jsou často jen sofistikovanou formou téhož. Nic proti tomu, když je někdo zapálený do studia antické filosofie, ale nenazývejme to učením.

Tedy pokud se alespoň nepokusíte zavést lekce antických filosofů do svého života.

Iluzorní učení je forma prokrastinace

Bohužel, tohle iluzorní učení je jednou z forem prokrastinace. Dokonce si myslím, že jednou z nejrozšířenějších forem prokrastinace, pokud se potýkáte při své tvorbě nebo práci s počítačem.

Chcete se teď něco naučit?

Pokud tápete, jestli má učení smysl a jestli svůj čas investujete efektivně, existuje jednoduchý test. Zeptejte se po přečtení článku nebo shlédnutí videa sebe sama, co jste se naučili. Věřím, že něco vymyslíte. Pak se ale zeptejte, jak se změnilo vaše chování. Odpovězte způsobem, ze kterého bude jasné, co teď uděláte jinak. Teď hned, po přečtení článku nebo shlédnutí videa. Ne od pondělí, ne od Nového roku nebo další podobně symbolicky se nabízející příležitosti.

Tak mě napadá…

Co jste se naučili přečtením tohoto článku a jak změníte od teď své dosavadní chování?

Hodně štěstí na cestě k lepšímu já!

 

<< Přechozí článek Následující článek >>

0 komentářů u „Kdy má učení smysl a jak se pozná, že to není jen záminka pro nicnedělání a ztráta času?

Komentáře nejsou povoleny.