Proč je důležitá kvantita, když přijde na kreativní tvorbu

26.02.2018, délka článku 2 minut
Kvalita zazáří až v moři kvantity. Existuje nespočet případů kreativních géniů v lidské historii, kteří vynikli díky nadprůměrné produkci. Jaký je tedy vztah kvality a kvantity u kreativní tvorby?
Bonus: Jednoduché cvičení kreativity podle Jamese Altuchera.

Co mají společného Shakespeare, Picasso a Leonardo da Vinci?

Jsou to jedineční umělci, tvůrci, jejichž dílo obdivujeme dodnes pro jeho krásu i kvalitu.

Ne všechny výtvory jsou však stejné úrovně a významu, přinejmenším dle názorů kritiků.

Záleží však na tom? Jsou tito velikáni kvůli tomu méně obdivováni?

Odpověď je nasnadě.

Všichni tři jmenovaní byli plně odevzdáni tvůrčí práci, a díky tomu dokázali během jednoho lidského života vyprodukovat nebývalé množství děl.

A teď hypotetická otázka, byl by Shakespeare tolik skloňované jméno, kdyby napsal jen jednu divadelní hru? A co kdyby to byla shodou okolností jedna z těch her, které se moc často nehrají?

Pojďme do současnosti. Stal by se Stephen King živoucí legendou, kdyby z jeho pera namísto 54 novel vyšla jen jedna jediná kniha? Věřili bychom pak jeho postřehům ke spisovatelskému řemeslu v knize O psaní?

A teď považte, že někteří autoři mají za sebou i více než desetinásobek tvorby Stephena Kinga.

Kvalita dělá legendární dílo, ale kvantita dělá legendárního tvůrce.

Důraz na kvalitu práce je důležitý. Nemá smysl zahlcovat svět polovičatými výtvory.

Ovšem nahodilá produkce nejspíš nikam nepovede. Teprve v dlouhodobé tvorbě je ukrytý potenciál stvořit něco velkého. Navíc ta dlouhá řada výtvorů snadno absorbuje či upozadí méně zdařilé výtvory. Prostě jim nikdo nebude věnovat pozornost. Pozornost se namísto toho bude ubírat k těm kvalitnějším kouskům. Jak se poznají, to už nechte na ostatních.

Nositel Nobelovy ceny za chemii, Linus Pauling, prohlásil: „Nejlepší způsob jak dostat dobrý nápad, je dostat hodně nápadů.

Podobně to komentoval Thomas Edison, když se ho ptali, jak se vyrovnával se svými neúspěšnými pokusy, kterých bylo snad deset tisíc. Odpověděl: „Nebylo to 10.000 neúspěšných pokusů. Neměl jsem ani jeden neúspěšný pokus. Uspěl jsem tím, že jsem prokázal, že těchto 10.000 způsobů nebude fungovat. Když jsem eliminoval způsoby, které nefungují, našel jsem způsob, který funguje.

Je to samozřejmě běh na dlouhou trať.

Bonus: Princip kvantity ve spojení s kreativní činností nemusí nutně znamenat, že musíte veškerou tvorbu pouštět do světa. Třeba James Altucher si na tomto principu vyvinul každodenní cvičení, aby rozvíjel svou kreativitu a tvůrčí potenciál. Každý den si na kus papíru napíše deset nápadů, jedno jakých, poté papír odloží. Málokdy se k těmto nápadům vrací, spíše s nimi pracuje, pokud jej nějaký nápad zaujme už při psaní. Spíše než zásobník nápadů je to mentální rozcvička, díky které posouvá hranice své kreativity.

Jak cvičíte svou kreativitu vy?

 

<< Přechozí článek Následující článek >>