Začněte s proč. Jak jsem se o to také pokusil.

23.05.2016, délka článku 5 minut

Lepší impuls pro psaní blogu jsem nemohl dostat.

Simon Sinek píše a přednáší podle svých slov proto, aby inspiroval lidi dělat věci, které je inspirují. Proto také napsal knihu Začněte s proč.

Kniha má podtitul Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům. Sinkovo téma je vůdcovství, leadership. O tom je i tato kniha. Ale je také o podnikání a hlavně o tom, jak inspirovat lidi. Knihu si přečtěte, i když s podnikáním nemáte nic společného, ani se nechystáte někoho vést. Pokud ve vás hloubá něco, co byste chtěli před dál, nebo naopak tápete ve tmě, toto může být ten pravý spouštěč.

Možná se po přečtení všechno vaše dosavadní počínání převrátí naruby.

Tohle není recept na úspěch

Kdyby to náhodou znělo jako pozvání k četbě další z motivačních knih, tak není. Sinek nenabízí žádný systém, jak vydělávat peníze, ani nepřináší recept na lepší život. Je to mnohem prostší. Sinek se ptá proč. Vysvětluje, proč je proč důležité. A že je dokonce zásadní.

Už tušíte? ;-)

Rozhodujete se správně?

Hned na začátek říkám, že Sinek vstoupil do mého života v pravý čas. Vlastně se mi vklínil do procesu přetavování sebe sama a mých podnikatelských aktivit. V posledních měsících se snažím věci trošku vyjasnit, vyprofilovat, ořezat, některé úplně zastavit, vybrat to nejperspektivnější. A teď po přečtení je mi jasné, co jsem už dlouho tušil, že to není ten nejlepší přístup.

Určitě to znáte, občas je potřeba dát věcem nový směr. Babráte se v tom, analyzujete, vymýšlíte, rozhodujete se. Pořád to ale pocitově není tak úplně ono. Přesto šlapete do pedálů a pomaličku z toho něco leze.

A pak přijde tenhle ten Sinek a řekne proč.

Peníze nejsou důvod, aby vás lidi následovali

Základní myšlenka je jednoduchá. Pokud chcete, aby vás ostatní následovali v tom, co děláte, musíte sami vědět, proč to děláte. Pokud to nevíte, nebudou to vědět ani ostatní. Nemají šanci se to dozvědět. To platí pro podnikání, stejně jako třeba pro politiku.

A fakt neříkejte, že podnikáte proto, abyste vydělali peníze. To je podle Sinka až výsledek. Můžete tomu říkat odměna za dobře odvedenou práci. Peníze jako motivace ale rozhodně nejsou proč, kterým někoho oslovíte. A vy chcete lidi oslovit, ne? Chcete jim něco sdělit. Chcete, aby šli za vámi. A klidně to může být i tom, aby si kupovali vaše výrobky.

Mimochodem, ani pro zaměstnance nemusí být podle Sinka peníze hlavní hybnou silou. Ale to už víte…

Tady jde o vás

Abychom si rozuměli, tady nejde o to, že lidé vás mají následovat. Tady jde o vás. O vaše nastavení, vaše pocity, vaši vnitřní motivaci. To vše by mělo ladit a rezonovat s tímhle tím proč. Váš vnitřní vesmír by měl být konzistentní s tím, co děláte, jak to děláte a proč to děláte. Vždycky a ve všem.

Jsme u toho.

Co, jak a proč. Zlatý kruh Simona Sinka.

Uprostřed je proč. Proč něco děláte. Můžete tomu říkat vize. Chcete změnit svět? Chcete změnit myšlení lidí? Chcete převrátit naruby zaběhnuté pořádky? Nebojte se takových vět, ač zní vzletně, nemusí to být prázdné fráze. Změnit svět může znamenat třeba i to, že změníte způsob cestování v autobusech, jako to před lety udělala společnost Student Agency. Může to znamenat vizi, kterou jsem odposlechl v rozhovoru s Ondřejem Krátkým z firmy Liftago. Chtějí změnit budoucnost přepravy osob. Jejich vize je „udělat veřejnou dopravu tak dostupnou, aby člověk nemusel do centra tahat vlastní auto.

Proč je vnitřní motor, který nás žene dopředu.

Říkáte, že jste lepší než konkurence? No a co.

A teď už se můžete soustředit na to, jak to udělat a co konkrétně budete dělat.

Jak říká Sinek, musí to jít zevnitř ven. Pokud to půjde opačným směrem, začínáte takřka jistě s co. A pak není důvod, aby vás lidi brali na vědomí. Je to krátkodobá strategie firem a organizací, které se chlubí tím, co dělají a že jsou lepší než konkurence. Ale neříkají, proč to dělají. Možná dnes zaujmou nízkou cenou nebo množstvím funkcí u nového produktu. Ale kdo si na ně zítra vzpomene?

Podle Sinka máte dvě možnosti. Buď se s lidmi budete snažit manipulovat (slevy, akce, předvolební sliby), nebo je budete inspirovat.

Když je budete inspirovat, půjdou s vámi dobrovolně a rádi. Pravděpodobně nebudou očekávat odměnu. A zůstanou vám věrní.

Abyste byli úspěšní, nemusíte být ve všem první

Proč vynalézat Ameriku. Nápady můžete zkopírovat. To je dobrá zpráva, ne? Podle Sinka vůbec nezáleží na tom, kdo s nápadem přišel první, jestli je originální, nebo není. Autor ukazuje příklady firem, které okopírovali cizí koncept, zkopírovali jejich co, a byly úspěšnější, než původce nápadu.

A víte proč? ;-)

Kniha obsahuje hodně příkladů firem, které mají své proč a jsou úspěšné. Ukazuje ale i jejich zakolísání, kdy se proč rozklížilo, a firma sešla z cesty. Najdete tu i několik ukázek toho, jak to vypadá, když proč chybí úplně.

Než půjdete hledat své proč, přečtěte si to

V článku jsem naznačil něco málo z toho, proč je důležité proč, ale i tak byste si knihu měli přečíst. Hodnotných myšlenek a zajímavých postřehů je v ní hodně Autor se v závěru knihy svěřuje i s tím, jak dospěl ke svému osobnímu proč. Tím jen dokládá, že ta kniha šla skutečně zevnitř ven. A to se počítá.

Podle Sinka, jak už jsem zmiňoval, pokud dokážete lidi inspirovat, budou vás následovat. Nebudou vás ale následovat kvůli vám, ale kvůli sobě. Buďte si proto jistí, že tuhle knihu nebudete číst kvůli Simonu Sinkovi, ani kvůli tomu, že byste mohli v budoucnu někoho inspirovat. Budete ji číst kvůli sobě.

Simon Sinek: Začněte s proč
Kniha vyšla v roce 2013 u Jan Melvil Publishing

 

<< Přechozí článek Následující článek >>

0 komentářů u „Začněte s proč. Jak jsem se o to také pokusil.

Komentáře nejsou povoleny.